De bouw

Ombouwen van eenVW Carrevella bus naar een camper.

Een verslag van onze bevindingen aan het inbouwen van ons hef dak.

 

Nadat wij verschillende daken gezien hadden werd er besloten om een dak in onderdelen aan te schaffen bij FSL campers. Wel hadden wij weer een apart dak nodig omdat wij een verlengde bus hebben, maar achter op het dak zit een spoiler gemonteerd en die wilden wij laten zitten. Nu kun je de daken in een lange en korte uitvoering kopen, maar nu hebben wij eigenlijk een kort dak op een lange uitvoering. Eigenlijk is het nog anders, wij hebben wel een lang dak maar dan ingekort. Dit komt omdat een korte versie niet uit komt met de maten van een lange bus. Het dak leek ons wel omdat het zo lekker laag is, zodat je hem bijna niet ziet liggen als hij naar beneden ligt.

Het dak kun je bestellen in alle kleuren, maar dat kost wel extra natuurlijk. Standaard is het dak in wit of zwarte uitvoering. Wij hebben gekozen voor een zwarte, omdat het op onze donkerblauwe bus niet op zal vallen.

Een week later gingen wij opnieuw naar Lith om het dak in onderdelen op te halen. Ook werd er door een medewerker met plakband afgetekend waar en hoe groot het gat in het dak moest worden. Dit is voor deze mensen een kleinigheid en voor ons een heel goed gevoel. Je maakt immers niet zo maar een gat in je dak, al hebben wij vroeger heel wat zonnedaken in auto’s gebouwd. Het blijft toch elke keer weer een apart iets om te beginnen met een gat in het dak te boren. Frans heeft ons uitgebreid vertelt hoe het in zijn werk moest gaan. Maar wat voor deze mensen dagelijks werk is betekent het nog niet ( ook al ben je best handig ) dat je het allemaal zo maar begrijpt. Op dat moment wel natuurlijk, maar je komt er pas achter als je bezig bent “o ja hoe moest dit ook al weer? “ Frans zei je kunt altijd bellen en ik zal ook een paar foto’s sturen, dit vonden wij wel een lekker gevoel. Toch zijn wij wel tegen verschillende problemen aangelopen en na een paar telefoontjes met Frans kwam dit allemaal goed. Om dit iets te proberen te vergemakkelijken heb ik geprobeerd dit op papier met veel foto’s duidelijk te maken.

Zaterdags hebben wij de spullen opgehaald en op advies van Frans hebben wij aan het einde van deze dag het voorste stuk van het dak er vast op gekit.

Het voorste gedeelte van het dak staat eigenlijk los van het grote hef dak. Het dient er voor dat het grote dak minder wind vangt en dus ook niet zo gauw zal gaan suizen of fluiten met de wind er langs heen. Als deze plaat vast lig op maat kun je beter bepalen hoe het grote dak komt te liggen. Omdat dit voorste dak alleen maar gekit zit is het belangrijk dat de kit hard geworden is voor dat je aan het grote dak begint, je zou het immers gauw kunnen verschuiven. Ik praat nu dus over dak 1 en dak 2. De voorste plaat die vast op de auto komt is plaat 1 en het grote scharnier dak is dak 2.

Het plaatsen van dak 1

Het voorste dak moet dus op de auto. Om te beginnen moet het dak goed schoon zijn. Daarna kun je het dak er eens los boven op leggen om te kijken hoe het gaat komen. Het dak mag alleen aan de voor en achterkant gekit worden, zodat het water wat in de regengoot, die origineel in het dak van de bus zit altijd vrij blijft om water af te voeren. Ook kan het water wat onder dak 1 komt weer opzij weglopen richting de goot. De voorkant moet wel gekit worden omdat anders de wind er onder zou kunnen slaan. De voorste rand en ook de achterste waar de kit komt moet goed afgenomen worden met wasbenzine, zowel op het dak van de auto als de randen van dak1 zelf. Als dit verdampt is moeten deze randen aan beide zijden dus op het dak als ook aan dak 1 ingesmeerd worden met een speciale hechtprimer. Deze primer is van het merk SIKA en het type is 206 G+P. Kun je zo halen bij een automaterialenzaak. Dit smeer je met een kwastje dun op beide vlakken. Na een kwartiertje is dit droog en kun je een kit laag ( is meegeleverd ) aanbrengen.

Doe dit zo gelijk mogelijk, al blijft dit erg moeilijk. Wij hebben in de spuitmond een v vorm gemaakt zodat je een hogere kit laag krijgt. Als dit klaar is kan het dak er opgelegd worden. Met aan weerskanten een persoon zodat je het dak in 1 keer op maat laat zakken. Daarna het dak goed aandrukken zodat de kit zich op elke plaats kan gaan hechten. Daarmee is dit hoofdstuk afgelopen. Nu moet het dak een paar dagen drogen.

Het maken van het gat.

Op maandag, dus twee dagen later ( Koninginnedag ) zijn wij verder gegaan. Eerst hebben wij het binnen dak ( hemel ) verwijderd. Wel voorzichtig omdat wij dit weer gaan hergebruiken. Wij hebben maar aan 1 kant de kunststof panelen verwijderd en konden het hemeltje er zo uit schuiven. Je kunt ze wel aan beide kanten verwijderen maar het is allemaal klik systemen en als er iets afbreekt zit het gelijk niet lekker meer.

   

Daarna kwamen wij de elektra kabels tegen van de binnenverlichting. De achterste kon blijven zitten, maar de voorste hebben wij door gehaald en weg gewerkt langs de zijkanten. Daarna hebben we een gat van rond 25mm gemaakt in het dak zodat de kop van de knabbelschaar er door kon. Je kunt het ook met een decoupeerzaag doen, maar onze ervaring is dat je dan veel meer vouwen in het dak krijgt. Toen kon het feest beginnen, mijn vrouw hield de stofzuigerslang er steeds bij, zodat je zo min mogelijk verdwaalde splinters tegen komt later.

 

In minder dan 10 minuten zat het gat er in. Het is wel de bedoeling dat het gat tot het plakband weggehaald wordt, anders past de rand er echt niet in. Toen de plaat helemaal door was hing de plaat nog vast aan de twee overdwars geplaatste spanten. Het geluk was namelijk dat precies waar de zaagsnede kwam de spant aan de onderzijde een opening heeft en daar paste de kop van de knabbelschaar overheen. Met een slijptol hebben we de spanten aan weerskanten door gesneden precies op de gat grote. Daarna heb ik de rand met een powerfile wat afgewerkt.

Daarna zijn wij verder gegaan met dak 2. Het is namelijk zo dat als wij het binnen frame zouden monteren wij niets meer konden doen omdat ook die kit twee dagen moet drogen. Dit deden wij dus aan het einde van de middag.

Als eerste hebben wij het rubber rond om het dak gemaakt. Dit is wel een rot werkje omdat het rubber vrij strak zit. De naad van het rubber hebben wij halverwege de zijkant gedaan. Aan de achterkant bij de scharnieren hebben we de helft van het rubber weggehaald, anders zouden de scharnieren niet kunnen draaien. Daarna hebben wij het dak 2 boven op de bus gelegd en gekeken dat hij goed in het midden ligt. Tussen dak 2 en dak 1 moet ongeveer 1.5 cm zitten. Als het dak dan goed ligt kunnen de scharnieren door geboord worden. Dit gaat heel eenvoudig omdat het scharnier uit twee de zelfde platen bestaan. 1 onder en een boven. De gaten aan de bovenkant zijn al doorgeboord en in de bovenste helft van het scharnier zit schroefdraad, en hier zitten boutjes van af boven ingedraaid. Dus als er 1 schroef uitgedraaid word kun je die zo van bovenaf helemaal door boren. Eerst deden wij aan 1 kant een gat boren, toen een lange bout er door heen, zodat het dak niet kon verschuiven. Toen aan de andere kant een schroef er uit en door boren. Toen het dak omhoog en de onderste scharnieren aan weerszijden met een boutje vast zetten. Toen het dak weer laten zakken op zijn plaats en de andere vier gaten geboord. Er zitten dus drie boutjes per kant door een scharnier. Toen hebben wij het dak weer van de bus gehaald en alles goed schoon gemaakt. Alle boorkrullen weg en alle gaten even van bramen ontdaan.

 

Daarna hebben wij de bovenste bouten in het bovenste scharnier met kit gemonteerd, zodat ze niet kunnen lekken. Onder tussen had onze schoonzoon de randen van het gat al twee keer in gesmeerd met anti roest. Dit kun je zo kopen bij een autoshop. Ook werden de gaten waar de scharnieren komen ingesmeerd met anti roest. Toen dit droog was hebben wij de scharnieren aan de onderkant voorzien van een laagje kit en met de boutjes er al door hebben wij het dak op de auto laten zakken. Terwijl het dak aan de voorkant omhoog gehouden werd konden wij de boutjes van de scharnieren monteren. Wij hebben wel allemaal RVS boutjes gebruikt. Kun je zo halen bij de Gamma. Het dak was dus gemonteerd

Toen zijn we aan het frame begonnen dat in het gat moest komen. Hier hebben wij eerst gaatjes ingeboord waar de popnagels in komen om het vast te zetten. Als je dit later doet met polyester zit alles onder het stof. We zijn begonnen met 2cm uit alle hoeken en verder om de 15cm. Daarna hebben wij de rand om het gat goed ontvet en ook de rand aan het binnen frame. Deze zijn weer ingesmeerd met een laagje primer. Toen dat droog was werd er een mooie rand met kit om het gat gelegd en kon het frame in het gat geplaatst worden. Let wel aan de voorkant zitten er twee schuine kanten in het frame. Dit is voor meer ruimte om het zijl op te bergen als het dak naar beneden is.

 

Toen hebben we in alle hoeken een Parker gedraaid zodat het dak op zijn plaats lag. Daarna konden de gaten door geboord worden en gepopnageld worden. Ook de Parkers werden er weer uitgehaald en voorzien van popnagels. Wij kwamen tijdens het monteren er wel achter dat over de lengte gezien het frame rond liep naar binnen toe. We hebben toen een balkje hout schuin in de breedte gezet en zo het frame naar buiten getikt met een hamer. Toen was dit ook weer klaar en einde dag. Ook nu konden we er een paar dagen niet aan werken omdat de kit onder het frame eerst hard moet worden. Doe je dit niet dan kan er door allerlei bewegingen aan het frame een plek ontstaan waar de kit niet dicht zit en zo water door gaat laten.

 

Dinsdagavond hebben wij onze vloer er in gelegd, omdat we niets aan het dak wilden doen zodat het goed kon drogen.

 

Woensdagavond zijn wij begonnen met het binnen hemeltje te monteren. Dit was alleen maar om het gat af te tekenen zodat dit op de grond uitgesneden kon worden. Het gat werd afgetekend ter grote van het gat in het binnen frame. Maar het gat wat in het hemeltje uit gesneden werd was in zijn geheel 10cm kleiner. Die 10cm wat dus extra was is ontdaan van het piepschuim wat er op zit, zodat allen de stof maar overblijft.

 

Daarna zijn wij begonnen met meten waar het houten frame ( waar de tent al aan zit ) ongeveer moet komen. Dit frame zit met acht bouten door en door gemonteerd. Maar er zitten bij aflevering vier parkers door heen om het frame op zijn plaats te houden. Het is namelijk zo dat als het dak nu dicht is, het houten frame ongeveer gecentreerd moet worden in het gat van het polyester frame wat nu al in de bus gepopnageld is. Als dit niet uit komt kun je het houten frame verschuiven en dan weer vast zetten met die vier parkers. Wij hebben dit houten frame op vier balkje gelegd van vier cm dik, toen gekeken dat hij mooi gecentreerd in het gat lag en toen het dak er op laten zakken en de vier parkers er in gedraaid. Daarna de andere vier bouten door geboord en gemonteerd met kit. Toen de parkers er uit en ook deze vier bouten gemonteerd met kit. En de tent hing op maat aan het dak.

 

Daarna moet het dak op de juiste hoogte gemaakt worden. Wat is de juiste hoogte? Dat is de maat dat je genoeg zeil heeft aan de voorkant om het vast te zetten. Dit zeil wordt vast gemaakt met aluminium profielen. Het is een soort hoek lijntje. Alleen dan aan 1 kant lang en de andere kant heel kort. De korte kant komt over het polyester frame te liggen met daar tussen het zeil. De aluminium profielen moeten in de hoeken mooi rond gemaakt worden zodat het zeil niet kapot gemaakt wordt. Wel hebben wij in de vier hoeken een dubbel stukje zeil er tussen gelegd zodat het minder snel zal gaan scheuren. Wel zorgen dat het zeil op alle plaatsen mooi strak gespannen wordt. Ook deze profielen hebben wij eerst precies op maat gemaakt de hoeken goed afgerond en gaten er in geboord. Ook deze gaten weer afgebraamd. In de voorste en achterste profiel moeten zaagsneden in komen omdat het polyester frame rond loopt. In de hoeken achterin heb je veel te veel stof. Dit moet je dus mooi afwerken. Met een goede schaar kom je een heel eind. Daarna eerst in elke hoek een popnagel in het profiel. Daarna overal het zeil strak trekken en een popnagel er in. Ook in deze profielen hebben wij de gaten om de 15cm geboord. Maar in de hoeken om de 2cm.

 

Daarna was het hemeltje aan de beurt. Dit was schoon gemaakt met textiel reiniger en uit gesneden en wel. Er was allen nog een probleem. Het is namelijk zo dat het hemeltje rond loopt boven in het dak. Dus achter bij de klep begin je rond maar je eindigt bij het polyester frame recht. Ook zit het polyester frame ongeveer 4 cm lager als de originele frame balk. Je zou dit wel gewoon kunnen bevestigen, maar wij waren bang dat het op deze overspanning ging hangen. Dus hebben wij een oplossing bedacht, door een stuk frame balk van het uitgezaagde dak te halen en die onder de bestaande frame balk te maken.

 

Nu loopt het hemeltje dus van rond achter naar plat voor. Ook zijn de gaten het zelfde waar de pluggen die aan het hemeltje zitten weer in kunnen klikken. Daarna hebben wij het hemeltje weer gemonteerd.

 

Toen moesten wij de hoeken in knippen en het doek ombuigen om de polyester rand heen. Dit was nog wel een lastig klusje maar is wel aardig gelukt. Het enige jammere is dat je natuurlijk in de hoeken iets materiaal te kort komt. Dit hebben wij opgelost door een los stukje er achter te leggen. Toen het stof over de hoek heen lag kon daar het afwerk rubber overheen. De naad van het rubber hebben wij aan de deur kant gehouden zodat je het niet ziet als je instapt.

Als laatste moesten de ondersteuningspoten nog gemonteerd worden en het binnen dak afgewerkt worden.

De binnen plaat is een gestoffeerde dunnen houten plaat, en deze zit geschroefd tegen het houten frame. De poten zijn aluminium kokertjes die precies in de hoek komen beneden, en boven vallen ze in bijgeleverde steuntjes. Het wordt op zijn plaats gehouden met twee spanbanden aan weerszijde een. Deze zijn ook vastgeschroefd boven aan het houten frame en onder aan de polyester rand.

Tot zover het dak. Als u vragen hebt mag u die altijd stellen natuurlijk.

Daarna hebben wij de zijruiten en achterruit geblindeerd. De zij ruiten zijn aardig gelukt maar de achterruit moet nog een keer over.

De inrichting

Toen zijn wij begonnen met de inrichting. Omdat we al heel wat inrichtingen gezien hadden was er al een aardig beeld gevormd boven in de hersenpan. Als eerste werd de tweezitsbank geplaatst op de plek die wij wilden. Deze kwam uit onze bus maar stond op de plaats waar nu de keuken zou komen. Je kunt wel een nieuwe zit/slaap bank kopen, maar deze banken zitten niet zo lekker als onze Carrevella bank. Deze heeft een perfecte zit verhouding en een gekochte is speciaal gemaakt voor het slapen, maar s’avonds even lekker ontspannen op de bank zitten is ook niet verkeerd. Daarna werd er aan de keuken begonnen.

 

We hebben een nieuw keukenblad genomen en afgekort op de goede lengte. Inmiddels hadden wij ook een compressor koelkast gekocht. Niet nieuw maar een hele jonge gebruikte. Een beetje passen en meten hoe het ongeveer moest komen.

 

Ons nieuwe keuken combinatie met gaspitten en spoelbak werd in het keukenblad gezaagd. Het pasten precies de koelkast en de Porta Potti naast elkaar! Ook de kastenwand naar achteren werd gelijk gemaakt. Wel kwam er een verspringing in, omdat wij het bed breder wilden. De meesten bedden zijn 110 of 115cm maar wij hebben hem 130cm breed gemaakt en 200cm lang. Wel moeste er een hoek uit het keukenblad, omdat je anders je hoofd zou stoten. Deze hoek kun je nu zo in en uit schuiven met pinnen, zodat je geen ruimte hoeft te missen op het keukenblad.

De onderste rand van de kast werd gewoon vast gemaakt. Hier achter is de elektrische gebeuren geplaatst.

 

Er zitten twee accu’s in met lader. De accu’s staan op een plaat hout die weer op de wielkast van de bus staat.

 

Zo begint de kast al aardig vorm te krijgen. Nu moesten wij nog lig planken en schuifdeuren plaatsen.

We hebben gekozen voor twee schuifdeuren. De voorste schuifdeur kun je van voren goed bij, en in de achterste doen wij spullen die je minder vaak gebruikt. Hier kun je bij door of over het bed te kruipen of anders door buiten om.

 

Het voorste gedeelte van de kast, maar dan voor de wielkast en de koelkast in, is plaats gemaakt voor de gasfles en de schoon en vies watervoorziening. Hier voor zit een houten deur die we zo op zijn plaats kunnen schuiven en zit dan met magneetsluitingen vast.

Rechts hebben we een deurtje gemaakt met een losse plint er onder. Deze kun je weg halen zodat je de Porta potti niet hoeft te beuren. Boven de Porta potti is een plank gemaakt en daar staan de wasbak op en diversen klein spul.

 

Ook de waterpomp zit hier en de afvoer van de gootsteen.

In de lade zit het bestek.

Daarna zijn we aan het bed begonnen. Na een paar uurtjes lassen slijpen op het werk was dit zo voor elkaar. De voorste twee steunen kunnen we naar voren trekken. Als we dan de leuning van de bank voor over doen kun je de derde plaat hout hier over heen liggen en heeft hij steun in het midden op de bank.

 

Roos kijkt toe!

Boven de keuken is een led lamp gemaakt. ook achter in hebben we div. led lampen gemonteerd.

Een buurman heeft voor ons een dun plaatje hout gemaakt van dezelfde structuur als de rest wat wij achter de deur van de koelkast konden schuiven. Tussen de rijder stoel en keuken past precies onze tafel. Deze stevige opvouwbare tafel kunnen wij zowel binnen als buiten gebruiken. Tussen de stoelen in hebben we een extra stroomvoorziening.

 

De lege zijwand en achterklep hebben wij gestoffeerd en dat knapte enorm op. Het voordeel van deze bus was ook dat met een Carrevella de hele bus rondom voorzien is met kunststof panelen. Deze waren wel niet mooi meer maar dit hebben we met verf gerold en klaar. Daarna hebben we zeil op de grond gelegd en konden we de bus niet meer terug.

 

Daarna hebben we een grote schuiflade onder de bank gemaakt. Dit is wel erg super gebleken, omdat het in de lade de hele zomer vrij koel was.

 

Onder de bij rijder stoel hebben we een draaiplateau gemaakt. En onder beide stoelen is een opbergplaats gemaakt voor diversen klein spul.

 

Onder tussen heeft mijn vrouw gordijnen gemaakt voor de ramen en van de zelfde stof kussens op de bank.

Eindelijk eens tijd om te kijken of het wel zo goed zat! En ja? Geslaagd!!

Op de pagina van de afbouw laten wij de laatste ontwikkelingen zien.

 

Eens sprak iemand:”mijn camper is klaar” toen wist ik hier spreekt een leugenaar!!