Hoe het begon.
Al jaren lang hadden wij het er over om een camper te kopen. Het is namelijk zo, dat wij een paar slechte ervaringen hebben met een huisje huren. Daarom zijn wij al zo’n 10 jaar niet meer op vakantie geweest. Maar nu onze kinderen ouder geworden zijn wilden wij toch wat meer van de wereld gaan zien, maar dan in ons eigen huisje. Dus gingen wij opzoek naar meer informatie hier over. Veel vonden wij op het internet. Allerlei forum’s nagespeurd, en ook informatie van collega’s op het werk was welkom. Eerst keken wij naar bestaande campers. Zoals een b.v een Fiat Ducati. Maar als je die wil onderbrengen in een stalling een jaar door kost ook veel geld. Terwijl ik hem voor mijn hobby ook goed kan gebruiken. Maar de hele week op een parkeerplaats zetten maakt ook geen goede verhouding met de buren. Terwijl je dan eigenlijk drie auto’s hebt. Aangezien wij altijd al twee auto’s hebben. Ook was het geval dat mijn vrouw liever niet met zo’n grote bus wil rijden, dus dan zoeken naar iets kleiners. Tijdens de Caravana beurs in Leeuwarden (2012) zijn wij ons daar gaan oriënteren hoe nu verder. Prachtig is het om in al die verschillende types rond te neuzen. Maar vooral de VW Transporter vonden wij wel wat. Niet zo groot en volgens de vertegenwoordiger ideaal als tweede auto! Dat leek wel wat, onze tweede auto er uit en een Transporter daar voor terug. Zo’n bus is niet groot maar als je samen gaat en geen hekel aan elkaar hebt is dat goed te doen. Met ideeën te over kwamen wij thuis na die beurs! Dus onze zoekopdracht in marktplaats gewijzigd naar VW Transporter. Na veel zoeken zijn wij er ongeveer 10 wezen kijken en elke keer kwamen wij in mineur thuis. De foto’s zijn meestal heel wat beter als het product zelf. En aangezien wij een bepaald bedrag voor ogen hadden werd het wel moeilijk. Zo gauw er Westfalia of California op staat schieten de prijzen omhoog. Na de zoveelste teleurstelling tijdens het terug rijden van weer een camper kijken, namen wij een besluit. Het was namelijk zo dat er vlak bij mijn werk een Transporter ( Carrevella ) te koop stond die ons wel erg naar het zin was. Alleen was dit geen camper en zouden we zelf alles moeten doen. Zoals gezegd namen wij dus een besluit, als de bus nog te koop was zouden wij hem kopen. Toen we thuis waren hebben wij s’avonds nog de verkoper opgebeld, en werd de koop geklonken. Deze bus had al veel voordelen. Airco, crouiscontrol, automaat, vijf cilinder 2.5TDI van 1999 en wat misschien nog het mooiste was het was een verlengde versie. Dat betekend dat hij 40cm langer is al een standaard Westfalia of California. Dit kun je zien als er ruimte zit achter de schuif deur en de wielkast. Ook de kleur vonden wij erg mooi. Vanaf dit moment kon het dus gaan beginnen. Hoe nu verder?
Ten eerste gingen wij op zoek naar een hef dak. Nadat wij op internet alle gegevens bij elkaar gezocht hadden, waar een bus aan moet voldoen om opnieuw als camper gekeurd te worden bij de RDW, kwamen wij er achter dat er een hef dak aangekocht moest worden. Er moet namelijk een hoogte van 1.70 mogelijk zijn. Dus wat doe je dan, je gaat internet afstruinen wat er te koop is. Toen wij in Leeuwarden op de camperbeurs waren hebben we daar in een origineel California dak gelegen. Dit lag zeker niet verkeerd, maar diversen mensen raden dat af omdat het heel gauw erg koud is in de tent. Daarom hebben besloten dat er wel een hef dak op kwam ( moet ), maar geen slaapdak. Op internet kwamen wij al snel FSL Campers tegen. Dit dak was erg laag en dat leek ons wel, omdat wij de bus ook als tweede auto gaan gebruiken. Dus de stouten schoenen aangetrokken en FSL gebeld, en een afspraak gemaakt om eens langs te komen om één en ander te bekijken. Op de bewuste avond kwamen wij aan in Lith en werden wij ( mijn vrouw en ondergetekende ) hartelijk door Frans ontvangen met koffie! Die avond hebben wij heel veel geleerd en geen vraag was te veel voor Frans. En niet alleen vragen over het dak werden beantwoord maar ook over hoe te keuren en over onze inrichting. Frans gaf ons allerlei tips wat beter of anders zou kunnen. Nadat wij verschillende daken gezien hadden werd er besloten om hem aan te schaffen, maar wel in onderdelen omdat we hem zelf in wilden bouwen. Wel hadden wij weer een apart dak nodig omdat wij een verlengde bus hebben, maar achter op het dak zit een spoiler gemonteerd en die wilden wij laten zitten. Nu kun je de daken in een lange en korte uitvoering kopen, maar nu hebben wij eigenlijk een kort dak op een lange uitvoering. Eigenlijk is het nog anders, wij hebben wel een lang dak maar dan ingekort. Dit komt omdat een korte versie niet uit komt met de maten van een lange bus. Het dak leek ons wel omdat het zo lekker laag is, zodat je hem bijna niet ziet liggen als hij naar beneden ligt.
Een ander punt wat behandelt werd die avond was het om keuren van onze bus naar camper kenteken. Wij hebben aan Frans ongeveer uit gelegd hoe wij onze interieur wilden maken, maar Frans zei ons dat wij dit nooit zo door de keuring zouden krijgen. In overleg is toen besproken dat Frans de keuring regelt bij de RDW en ook bij de douane langs gaat voor de regeling van de rest BPM. Voor ons was dit wel een pak van het hart, omdat we liever met onze handen werken dan met al die paperassen bezig te zijn.
Zeer voldaan en een schat aan zeer nuttige tips wijzer gingen we voldaan naar huis die avond. Na dat wij de bus leeg gehaald hebben, zijn wij begonnen met het dak inbouwen. Daarna hebben wij de vloer dicht gemaakt met houten platen. Daarna hebben wij de bus naar FSL Campers gebracht en is de bus daar voor ons gekeurd bij de RDW en ook naar de Douane voor de afhandeling voor de BPM. Heeft u hier vragen over? mail gerust!
Voor de rest van de opbouw klik hier voor opbouw van de camper.
Eens sprak iemand:”mijn camper is klaar” toen wist ik hier spreekt een leugenaar!!